KRÓTKI PORADNIK JAK URZĄDZIĆ DOMOWE BIURO, ABY STAŁO SIĘ PRZYJEMNYM I FUNKCJONALNYM MIEJSCEM PRACY.
Cześć :)
Od nas dzisiaj trochę merytorycznej wypowiedzi odnośnie zagospodarowania swojego własnego, domowego biura. Obecna sytuacja na świecie zmusiła wiele osób do przeniesienia pracy i zawodowych obowiązków do własnych czterech kątów. Ostatnio bardzo często dostajemy zapytania od rodziny, czy znajomych, szukających porady jak urządzić swój dom czy mieszkanie, tak, aby możliwie jak najlepiej skupić się na pracy i własnej efektywności, bez co 15-minutowego wyjścia na kawę czy zaglądania do lodówki. Jest to z pewnością duże wyzwanie dla nas wszystkich, aby odizolować się od naszego przytulnego mieszkania i skupić jedynie na firmowych obowiązkach. Otoczeni masą „rozpraszaczy”, odkuwających uwagę od tego na czym w danej chwili powinniśmy się skupić, popadamy często na koniec dnia w frustrację, że w zasadzie nic dziś sensownego nie zrobiliśmy, czujemy się z tym źle i często wydłużamy nasz czas pracy o kilka godzin w ciągu dnia. To absolutnie nie jest dobry pomysł! Pamiętajcie, że nasz organizm potrzebuje odpoczynku i czasem są lepsze, a czasem gorsze dni. Może warto pomyśleć już teraz jak można spróbować temu zapobiec i stworzyć przyjemną i wygodną przestrzeń do naszej pracy, która pozwoli odizolować się i przyczyni się do zminimalizowania naszej dekoncentracji. Oczywiście nie zapominaj o tym, że domowe biuro to nie prawdziwe biuro w firmie. To Tobie ma się w nim przyjemnie pracować i to Ty masz czuć się dobrze!
Przechodząc do meritum - postaramy się dziś przybliżyć Wam - kilka ważnych kwestii, o których warto pamiętać przy podejmowaniu decyzji dotyczących urządzania domowego biura. Z pewnością praca w domu stanie się znacznie łatwiejsza, jeśli uda nam się wydzielić odrębną przestrzeń przeznaczoną wyłącznie na zawodowe obowiązki. Wiemy, oczywiście, że nie każdy jest szczęśliwym właścicielem dodatkowych m2, z których może wyodrębnić osobne pomieszczenie na własne biuro, ale na pewno te kilka rad ułatwi Wam zaaranżowanie własnego kąta na miarę Waszych potrzeb !
„Wykonuj nie tylko swoją pracę, ale też trochę ekstra. Nie wahaj się dać z siebie nieco więcej, bo ta drobna różnica jest warta całej reszty.” - Dean Briggs
LISTA RZECZY NIEZBĘDNYCH
Przede wszystkim - na początek - należy się skupić na stworzeniu listy rzeczy, które bezwzględnie muszą pojawić się w naszej domowej pracowni. W zależności od tego czy jesteś informatykiem, przedstawicielem handlowym czy grafikiem- Twoja przestrzeń musi być dokładnie dostosowana do Twoich potrzeb.
BIURKO, KRZESŁO, MIEJSCE NA PRZECHOWYWANIE
Po drugie, niezaprzeczalnie, głównym elementem wyposażenia naszego biura jest funkcjonalne biurko, krzesło oraz miejsce na papierologię. Wymiary biurka zależą głównie od tego ile miejsca roboczego potrzebujemy do naszych codziennych obowiązków, ale także należy zwrócić uwagę na odpowiednie wymiary w zależności od używanego przez nas sprzętu- czy jest to komputer stacjonarny czy może laptop, a może jeszcze masa innego, niezbędnego sprzętu? Odpowiednia przestrzeń robocza ma zwykle długość około 120-160 cm oraz głębokość 70-80 cm. Warto również zwrócić uwagę na pokrycie blatu naszego biurka - zbyt mocno lakierowane wierzchy powodują odbicie światła z lampki, co może nas na dłuższą metę męczyć i oślepiać, dlatego może warto rozważyć matowe wykończenie? Aby nasze stanowisko pracy było ergonomiczne, nie możemy zapomnieć o dostosowaniu biurka względem naszego wzrostu. Pozwoli nam to na utrzymanie prawidłowej postawy podczas pracy, za co nasz kręgosłup z pewnością podziękuje nam za kilka lat, pozwalając uniknąć nieprzyjemnych schorzeń. Zawsze przed zakupem można zrobić sobie test prawidłowej postawy: wystarczy usiąść wygodnie przy biurku, położyć dłonie na klawiaturze, zgięcie w łokciach powinno tworzyć nam kąt prosty. Taki sam kąt powinny tworzyć nam także nogi w kolanach. Oczywiście, aby ten warunek został spełniony, musimy również pamiętać o doborze odpowiedniego krzesła. Polecamy zakupić krzesła wyprofilowane, z oparciem oraz podłokietnikami. Często dla wygody i większej mobilności, ludzie decydują się na krzesła na kółkach. Na rynku istnieje również wiele ciekawych rozwiązań biurek i krzeseł, umożliwiających ich regulację i pozwalających na zmianę pozycji podczas pracy- na przykład na stojącą.
Jeśli chodzi o miejsce na przechowywanie, warto je dobrze zaplanować wcześniej. W przypadku gdy, potrzebujemy dużo takiego miejsca warto zastanowić się nad zabudowanymi, eleganckimi szafkami, które dodadzą wnętrzu większej wartości. Aby dostosować meble do naszych zindywidualizowanych potrzeb możemy zamówić szafki robione pod wymiar, dzięki czemu będziemy mogli wcześniej pomyśleć o odpowiednim miejscu na drukarkę, skaner czy regały dostosowane do wielkości naszych dokumentów. Pozwoli to zapanować nad chaosem, który często tworzy się w wyniku nadmiernej ilości sprzętów i umożliwi stworzenie pięknej, zorganizowanej przestrzeni. A każdy z nas z pewnością wie jak ważna w pracy jest organizacja! Ciekawym rozwiązaniem jest również zastosowanie ruchomych szafek oraz przyborników, dzięki zastosowaniu kółek lub innych mechanizmów, będą one mobilne, a co za tym idzie łatwe w przemieszczaniu. A kto z nas nie lubi takiej wygody? Najlepiej jakby jeszcze parzyły kawę i przywoziły nam ciasteczka. Kto wie, może i takie już są gdzieś do dorwania. Czasem wydaje nam się, że na świecie jest już wszystko i naprawdę bardzo ciężko jest wpaść na coś czego jeszcze ktoś nie wymyślił.
Na szczęście zawód projektanta pozwala na tyle różnych możliwości, konfiguracji i zestawień, a przy tym wymaga poczucia gustu i estetyki, że na razie z pewnością żaden komputer nie jest w stanie obejść naszej pracy i przede wszystkim relacji z klientami !
ŚWIATŁO
Niezwykle oczywistą kwestią jest, że w naszej przytulnej, domowej przestrzeni biurowej nie obejdziemy się bez światła naturalnego. Jednak - niestety - nie dla wszystkich. Kiedyś trafiła nam się klientka, która chciała uczynić gabinet- uwaga… z GARDEROBY. W projekcie domu, który dostali wraz z kupnem działki, gdzieś w najczarniejszym kącie było miejsce przeznaczone na garderobę i wtedy pomyślała, że w sumie małe biurko przydałoby się jej tam bardziej. Z racji, że wyznajemy zasadę, że nie ma głupich pytań- są tylko głupie odpowiedzi, a kto pyta nie błądzi, po prostu natychmiast wybiłyśmy jej to z głowy. Pomyślcie sami ile naszego życia spędzamy w pracy? Polacy spędzają w pracy rocznie prawie 2 tys. godzin! Warto więc się zastanowić ile my sami poświęcamy czasu na pracę? I czy nie opłacałoby się dla nas i dla naszego samopoczucia poświęcić trochę czasu i zaplanować tę przestrzeń w ciekawy i ergonomiczny sposób? Praca w pomieszczeniach z dostępem do światła dziennego sprawia, że mamy więcej energii i jesteśmy bardziej zmobilizowani do działania. Dodatkowo, pamiętajmy o odpowiednim ustawieniu biurka względem okna. Najgorszym z możliwych jest ustawienie biurka tak, że siedzimy do niego tyłem. Wiemy, że często wchodząc do pokoju widzimy zaraz przed sobą duże przeszklenie i wtedy kusi nas ustawić sobie biurko przodem do wejścia (a tyłem do okna), niczym prawdziwy prezes z amerykańskich filmów, ale uwierzcie, nie jest to dobre rozwiązanie. Po pierwsze zasłonimy sobie światło, po drugie odbicia w monitorze będą utrudniać nam pracę. Dlatego lepiej postawić na ustawienie biurka bokiem lub ewentualnie przodem do okna. A już totalnie ekstra byłoby, żeby światło dobiegało z prawej strony jeśli jesteśmy leworęczni, z lewej jeśli praworęczni. Oczywiście w najgorszym wypadku- przy równoległym ustawieniu biurka do okna- zawsze na ratunek mogą zmierzyć nam odpowiednie zasłony czy żaluzje, ograniczając zbyt intensywne światło słoneczne. O tym także warto pamiętać projektując przestrzeń biurową, ponieważ regulacja natężenia oświetlenia jest kolejnym ważnym czynnikiem, pozwalającym stworzyć odpowiednie warunki pracy. Zastosowanie dodatkowo pół prześwitujących tkanin, umożliwi zmiękczenie i rozproszenie światła, przez co z pewnością wytworzymy przytulną atmosferę we wnętrzu. Na koniec jeszcze krótko o oświetleniu sztucznym. To kolejny ważny element, który powinien być odpowiednio dostosowany. Warto pomyśleć o lekkiej i przenośnej lampce (moc ok.40-100W), z możliwością regulacji strumienia światła. W przypadku biurowej przestrzeni dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie oświetlenia o chłodnej barwie. Na przykład oświetlenie LED o temperaturze 4000 Kelvinów emituje fale odpowiadające długością falom światła słonecznego przez co dobrze wpływa na naszą koncentrację. Główną wytyczną jest temperatura barwowa o wartości 3300 K. Wszystko do tej wartości jest światłem ciepłym a wszystko co powyżej jest światłem zimnym. Cieplejsze barwy służą raczej odpoczynkowi, z kolei zimne lepiej sprawdzą się w naszych przestrzeniach pracy.
gniazdka
Zbyt mała ilość gniazd jest przypadłością w wielu domach i mieszkaniach, a także biurach. W efekcie otrzymujemy zwykle plątaninę najróżniejszych kabli i przedłużaczy. Kto nie zmierzył się kiedyś z takim problemem? Zasadniczo, ciężko znaleźć kogoś, kto mógłby narzekać na nadmierną ilość gniazd, z kolei odczuwających ich niedobór nie brakuje. Dlatego zwróćcie uwagę na ilość sprzętów, które wymagają podłączenia- jeszcze przed przystąpieniem do remontu- a także zaplanujcie odpowiednią ilość gniazd, bądź też chowanych przedłużaczy, tam gdzie będą one niezbędne!
Jeśli jesteś żądny dalszej wiedzy i chcesz poznać kilka innych ciekawostek dotyczących projektowania domowego biura, więcej przeczytasz w naszym kolejnym wpisie! - KLIKNIJ TUTAJ.
JEŚLI PODOBAŁ CI SIĘ NASZ WPIS I UWAŻASZ, ŻE BYŁ DLA CIEBIE WARTOŚCIOWY, BĘDZIE NAM BARDZO MIŁO JEŚLI PODZIELISZ SIĘ Z NAMI SWOJĄ OPINIĄ W KOMENTARZU. FAJNIE BYŁOBY GDYBYŚ RÓWNIEŻ UDOSTĘPNIŁ GO ZNAJOMYM, MOŻE DLA NICH TAKŻE OKAŻE SIĘ PRZYDATNY.
Comentarios